Ipoh, Perak

Ipoh lagi? Yea... Ipoh lagi. Kebetulan ada kenduri kahwin harini, so check in terus jelah kan. Sebab saya taknak ngadap jalan yang memang akan jem harini. Hehe

01 May 2016 - 02 May 2016 (2h 1m) je lepak Ipoh kalini. Ini pun dikira percutian juga kan? Percutian yang santai habis wa cakap lu :D Lagipun kan cuti labour day masa ni.

Jam 730am gerak dari rumah. Masuk highway Ipoh & pecut terus. Kalini kuar kat tol Simpang Pulai pasai nak g kenduri. Alhamdulillah sampai tol Simpang Pulai jam 10am.

Ok, nak g kenduri kahwin tu macam awai sangat, so saya ke Aeon Mall. Tak jauh dari rumah kenduri. Huh! besar habis Aeon ni. Memang sekarang semua mall besar-besar erk? Tak lalu kaki ni nak jalan. Sebab saya bukan kaki shopping. Ingat tu, saya bukan kaki shopping tapi kaki travel. Muah ciked. Haha

Lepas kenduri, saya terus ke Ipoh town. Check in. Hah, kalini datang memang nak try stay kat sini. Container Hotel. Backpackers style. Betul2 atas Plan B.



Actually, dalam KL pun ada Container hotel ni. Tapi rasa macam lebih baik merasa di luar KL dulu kan.


Ini memang backpackers style. Jenis open punya. Hehe, jangan risau. Ada tirai di setiap katil. So boleh je tutup guna tirai tu. Kot2 lah nak privacy kan. Bilik sejuk dan bersih.



Ok, kat sini ada gelongsor tau. Kalau rasa macam malas nak turun tangga meh lah turun guna gelongsor ni je. Bukan senang orang dewasa nak main ni. Haha.



Disebabkan hotel ni atas Plan B je, so memang harus lah jalan-jalan kat Plan B kan. Dah jadi salah satu tarikan kat sini untuk pelancong ambil gambar untuk buat koleksi.


Apa ada dalam Plan B ni? Hah, macam-macam. Ada boutique, tempat untuk minum-minum dan lain-lain.


Habis je pusing dalam Plan B. boleh lah pusing-pusing town. Kalini saya cuma pergi ke Chinese Art je. Kebetulan lalu sini dan sini tersorok sikit antara lorong-lorong bangunan. Bila dah jumpa apalagi, bergambar lah.





Lepas bergambar, pusing-pusing bandar Ipoh. Banyak bangunan-bangunan lama kat sini. Alhamdulillah, ini yang saya paling suka kat Ipoh ni sebab kerajaan negeri Perak jaga bangunan-bangunan lama kat sini.

Malam nak jalan ke mana ke? Ok, jom! kita ke Gerbang Malam. Ala-ala uptown gitu. Ok lah... tenang je. Kalau nak beli cenderahati kat sini pun ada.


Habis dah satu hari berjalan kat sini. Oh ya, kalau datang hari ahad, kebanyakan kedai memang tutup kat sini. Yang ada pun, kedai makan & shopping mall je. If u all nak tengok lebih detail pasal ipoh, throwback vacation saya haritu atau klik disini.

Esuknya, check out dan terus balik KL. Tunggu next trip pulak. Nak buat acara terjun tiruk!

No comments: